ДОСВІДЧЕНІ ВЧИТЕЛІ РАДЯТЬ...
«Один із секретів педагогічної творчості полягає в тому,
щоб збудити в учителя інтерес до пошуку, до аналізу власної роботи.
Хто намагається розібратися в хорошому й поганому на своїх уроках,
у своїх взаєминах з вихованцями, той уже досяг половини успіху».
Василь Сухомлинський
Як подолати страх перед уроком (Тези для аутотренінгу)
- Я ґрунтовно підготувався до заняття.
- Я спокійний.
- Настрій у мене гарний, бадьорий.
- Я продумав усі компоненти уроку.
- Я добре знаю всіх учнів, вони дисципліновані, уважні, з повагою ставляться до мене.
- Я підібрав цікавий матеріал і зможу захопити школярів.
- Мені легко з учнями.
- Я цілком володію собою.
- Завчасно з'ясуйте, у якому кабінеті відповідно до розкладу ви маєте проводити заняття, особливо коли це пов'язано із замінами уроків.
- У кожному класі доберіть собі помічників, які під вашим керівництвом готували б до уроків необхідне навчальне приладдя (своєчасно заносили демонстраційні матеріали, прилади тощо).
- Під час перерви відберіть усі матеріали, потрібні вам для конкретного уроку, компактно складіть їх.
- Оглянувши себе перед дзеркалом, після першого дзвоника на урок виходьте з учительської і прямуйте до класу.
- Почекайте другого дзвоника, дайте змогу всім учням зайти до класної кімнати.
- Журнал, зошит, підручник тримайте в лівій руці, а правою відчиняйте двері. Ви маєте з'явитися в отворі дверей на повний зріст. Не обертаючись, правою рукою за своєю спиною зачиняйте двері.
- На вашому обличчі має бути вираз задоволення і ледь помітна посмішка: ви раді зустрічі з вихованцями.
- Упевненим кроком ідіть до робочого стола, дві-три секунди уважно оглядайте клас, щоб охопити поглядом усіх учнів і психологічно налаштувати їх на навчальну діяльність.
- Зайшовши до класу, не забудьте привітатися.
Для засвоєння навчального матеріалу необхідно:
- Викликати в учнів інтерес до матеріалу (мотивація навчання).
- Активізувати певні знання та вміння.
- Організувати сприйняття, осмислення й запам'ятовування навчальної інформації.
- Застосувати здобуту інформацію у стандартних чи дещо змінених умовах.
- Створити умови для використання сформованих знань і вмінь у життєвій практиці, у творчих умовах.
- Узагальнити й систематизувати знання, основні способи їх застосування.
- Здійснити контроль за засвоєнням учнями навчального матеріалу, а потім — його корекцію.
- Вчитайтеся у розділ програми, який потрібно вивчити на уроці, а в деяких випадках — і в пояснювальну записку до програми.
- Сформуйте задум уроку, дайте відповідь на запитання, чого б ви хотіли досягти в результаті його проведення, сформулюйте мету уроку (навчальну, виховну, розвивальну).
- Уявіть колектив класу, уявно намалюйте конкретних учнів. Уявіть психологію цих учнів; використовуючи мистецтво педагогічного перевтілення, намагайтеся накреслити їхні дії на шляху до досягнення мети.
- Виберіть з усього арсеналу методичних прийомів найоптималь- ніші для цього матеріалу і цих учнів.
- Зіставте обрані прийоми зі своїми можливостями, змоделюйте свої дії на даному уроці.
- Продумайте структуру уроку і зафіксуйте все в плані-конспекті.
- Підготуйте наочні й навчальні посібники, не забудьте підготувати і перевірити справність ТЗН, комп'ютерної техніки.
- Повторіть подумки або вголос вузлові елементи плану, продумайте непередбачені обставини, знайдіть і зафіксуйте запасні варіанти.
- Спитайте себе: «Чи готовий я до уроку?»
- Перед уроком перевірте, чи все потрібне на місці, чи немає непотрібних предметів біля дошки, чи чисто в класі.
- Раціонально використовуйте кожну хвилину уроку
- Не витрачайте багато часу для перевірки домашнього завдання. Використовуйте різні форми перевірки. Застосовуйте систему взаємоперевірки.
- Поясніть учням мету, завдання уроку.
- Коли пояснюєте новий матеріал, намагайтеся вичленити проблеми, пропонуйте учням вирішувати їх самостійно.
- Не спішіть виправляти помилку учня, краще, якщо її виправлять однокласники. Намагайтеся організувати самостійну роботу учнів на уроці — пропонуйте їм більше писати, виконувати завдань.
- На уроці кожен учень має бути в полі зору, до кожного шукайте індивідуальний підхід.
- Під час використання технічних засобів навчання, комп'ютерної техніки, наочності не марнуйте часу, намагайтеся використовувати засоби навчання ефективно.
- Під час організації самостійної роботи, усних відповідей не квапте учнів. Вишристовуйте всі наявні можливості для реалізації принципів розвивальнош навчання.
- Звертайте увагу на виховні аспекти уроку: працездатність, бережливість, зібраність.
- Домашнє завдання потрібно давати з поясненням, до дзвоника. Не затримуйте учнів після дзвониш. У перших-сьомих класах обов'язшво проводьте фізкультхвилинку в середині уроку.
- Памятайте, кожен новий урок має бути не схожий на попередній.
- Вивчайте можливості кожного майбутнього вихованця. Пам 'ятсште: без знання стану здоровая дітей неможливе правильне навчання і виховання. Виховання має сприяти зціленню дитини від хвороб» набутих у попередні роки.
- Вступаючи в контакт з дітьми, не варто будувати зверхні взаємини з ними.
Пам 'ятайте: навіть малюк у взаєминах з дорослими певною мірою прагне відстоювати свою незалежність. Від спільних колективних дій учителя та учня залежить успіх справи. Намагайтеся частіше хвалити, заохочувати вихованців. Вивчайте індивідуальні можливості й потреби кожного з них, наполегливо оволодівайте методикою педагогічної співпраці. Карайте учня лише тоді, шли без цього не мсшна обійтися.
- Частіше посміхайтеся.
Пам 'ятайте: ваша посмішка дітям свідчить про те, що зустріч з ними вам приємна, усмішка створює в лкщей загальний позитивний настрій.
- Плануючи свої перші уроки, подумайте, як учні повинні поводитися на уроці; які звички культурної поведінки для цього слід спеціально виховувати і які з уже наявних треба закріпити.
Пам 'ятайте: якщо педагог не виховує в учнів певної системи корисних звичок, то на їхньому місці найчастіше виникають звички
шкідливі. З перших уроків виробляйте у вихованців певний стереотип поведінки, формуйте позитивні навички.
Поміркуйте над тим, які види робіт будуть використані і виконані учнями на уроці, що необхідно зробити для того, щоб завдання вони виконували технічно грамотно; яка спеціальна підготовка для цього погрібна.
Пам'ятайте: більшість різних порушень на уроці відбувається через недостатню завантаженість учнів корисною» цікавою роботою. Особливо важливими є два елементи: чого вони навчаються, використовуючи ті чи ті завдання, та до чого привчаться в процесі цієї діяльності.
- Важливе завдання вчителя — передбачити ситуації, які виникатимуть на уроці.
Пам'ятайте: помилці легше запобігти, ніж виправити її.
- Намагайтеся вислуховувати учнів до кінця навіть тоді, коли, на вашу думку, вони помиляються чи у вас обмаль часу.
Пам'ятайте: кожен вихованець має знати, що ви його вислухаєте.
Пам'ятайте: основне призначення оцінки — правильно визначити результати навчання учнів, їхні навчальні досягнення, динаміку зміни успішності.
- Без вимоги педагога неможлива організація навчальної та суспільно корисної діяльності учнів. Здебільшого протягом заняття вчитель ставить перед своїми вихованцями близью 100 вимог.
- Наполешиво оволодівайте навичками самоаналізу уроку.
- Риси обличчя, фігура, зріст людини існують незалежно від бажання, тому сприймайте себе таким, яким ви є.
- Зверніть увагу на свій голос. Грубі, пискляві репліки, різкі, надривні ноти в розмові дратують оточення, свідчать про відсутність навичок культурного поводження.
- Краса людини передбачає скромність, тактовність, увічливість, повагу, відкритість. Навпаки, невміння стримувати негативні емоції, цинізм, нахабність, гордовитість не поєднуються з поняттям «приємна людина».
- Посміхайтеся. Похмурий настрій або погане поводження псують не тільки ваше обличчя, а й настрій оточення.
- Одягайтеся зі смаком. Кажуть, що «гарний смак перемагає й моду». Головний принцип — виробити індивідуальний стиль в одязі, прикрасах, зачісці. Важливо — чистота й охайність в одязі.
- Зачіска — це своєрідна візитна картка кожної людини, тому що вона підкреслює особливості її характеру й способу життя.
- Стежте за мімікою й жестами. Психологи встановили, що у взаємодії людей 60—80 % інформації передається за рахунок рухів, міміки, жестів і лише 20—40 % — за рахунок слів, інтонації й голосу.
Попрацюйте над своїм позитивним іміджем — і він буде працювати на вас!
Успіхів Вам!
За матеріалами методичного видання "Поради молодим вчителям" за редакцією Єзик Н.І. - Ізюм, 2001